منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=37063 |
||||||||||||||||||||||||
قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر |
||||||||||||||||||||||||
قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر شماره8230/546
جناب آقای دکتر محمود احمدینژاد ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران عطف به نامه شماره 61878/44712 مورخ 23/3/1390 در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر که با عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقـدیم گردیده بود، با تصـویب در جلسـه علنی روز سهشنبه مورخ 29/1/1391 و تأیید شورای محترم نگهبان به پیوست ابلاغ میگردد. رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی شماره34312 9/3/1391 وزارت نیرو «قانون عضویـت دولت جمهوری اسلامی ایران در آژانـس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر» که در جلسه علنی روز سهشنبه مورخ بیست و نهم فروردین ماه یکهزار و سیصد و نود و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 13/2/1391 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 8230/546 مورخ 25/2/1391 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجراء ابلاغ میگردد. رئیس جمهور ـ محمود احمدینژاد قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر ماده واحده ـ به دولت اجازه داده میشود در «آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر» عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط، اقدام نماید. تبصره ـ در مورد ماده(16) «حل و فصل اختلافات» با رعایت اصل یکصد و سی و نهم (139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اقدام میشود. بسمالله الرحمن الرحیم اساسنامه آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر طرفهای این اساسنامه: با تمایل به ترغیب به کارگیری و استفاده همه جانبه و روز افزون از انرژی تجدیدپذیر به منظور توسعه پایدار، با الهام از اعتقاد راسخ خود به فرصتهای فراوان فراهم شده از طریق انرژیهای تجدیدپذیر برای مورد بحث قرار دادن و کاهش تدریجی مشکلات امنیت انرژی و قیمتهای ناپایدار انرژی، با اعتقاد به نقش کلیدی که انرژیهای تجدیدپذیر میتواند در کاهش غلظت گازهای گلخانهای در جو داشته باشد و بدینوسیله به ایجاد ثبات سامانه(سیستم) آب و هوایی یاری رساند و امکان یک انتقال پایدار، ایمن وآرام بهسوی کاهش کربن در اقتصاد را در پی داشته باشد، با تمایل به ارتقاء اثر مثبتی که فناوریهای انرژی تجدیدپذیر میتواند در تحریک رشد اقتصادی پایدار و اشتغالزایی داشته باشد، در اثر ایجاد انگیزه بهوسیله توان بالقوه عظیم انرژی تجدیدپذیر در فراهم کردن دسترسی پراکنده به انرژی، بهویژه درکشورهای درحال توسعه و دسترسی به انرژی برای مناطق و جزایر دوردست و دور افتاده، با ابراز نگرانی از اثرات منفی جدی که استفاده از سوختهای فسیلی و استفاده نامناسب از سامانه (سیستم)های زیستتوده قدیمی میتواند بر سلامتی داشته باشد، با اعتقاد به اینکه انرژی تجدیدپذیر به همراه بهرهوری ارتقاءیافته انرژی میتواند افزایش بیش از حد پیشبینیشده از نیازهای جهانی انرژی در دهههای آینده را به میزان بسیار زیادی تحت پوشش قرار دهد، با تأیید تمایل خود به ایجاد یک سازمان بینالمللی برای انرژی تجدیدپذیر که همکاری بین اعضای خود را تسهیل مینماید و در عین حال تعامل نزدیک با سازمانهای موجود برقرار مینماید که استفاده از انرژی تجدیدپذیر را ترغیب میکند؛ به شرح زیر توافق نمودهاند: ماده1ـ تأسیس آژانس الف) بدینوسیله طرفهای این اساسنامه، آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر را (که از این پس آژانس نامیده میشود) طبق قیود و شرایط ذیل ایجاد مینمایند. ب) آژانس براساس اصل برابری همه اعضای خود بنا نهاده شده است و به حقوق حاکمیت و صلاحیتهای اعضای خود در اجرای فعالیتهای خویش احترام لازم را میگذارد. ماده2ـ اهداف آژانس به کارگیری گسترده و روز افزون و استفاده پایدار از تمامی اشکال انرژیهای تجدیدپذیر را با در نظر گرفتن موارد زیر ارتقاء خواهد داد: الف) اولویتهای ملی و داخلی و منافع حاصل از دستیابی همزمان به انرژیهای تجدیدپذیر و اقدامات بهرهوری انرژی، و ب) سهم انرژیهای تجدیدپذیر در حفظ محیطزیست از طریق کاهش فشار بر منابع طبیعی و کاهش جنگلزدایی به ویژه جنگلزدایی مناطق گرمسیری، کاهش بیابانزایی، و از بین رفتن تنوعزیستی، برای محافظت از شرایط آب و هوایی، رشد اقتصادی و همبستگی اجتماعی از جمله کاهش فقر و توسعه پایدار، دستیابی به عرضه انرژی و تأمین امنیت آن، توسعه منطقهای و مسؤولیت بین نسلها ماده3ـ تعریف در این اساسنامه اصطلاح «انرژی تجدیدپذیر» به معنای تمامی انواع انرژی حاصل از منابع تجدیدپذیر در حالت پایدار میباشد که از جمله شامل موارد زیر میباشد: 1ـ انرژی زیستی 2ـ انرژی زمینگرمایی 3ـ برقآبی 4ـ انرژی اقیانوسی از جمله جزر و مد، موج و انرژی حرارتی اقیانوسی 5 ـ انرژی خورشیدی و 6 ـ انرژی بادی ماده4ـ فعالیتها الف) آژانس به¬عنوان یک قطب برتر برای فناوری انرژیهای تجدیدپذیر و عامل تسهیلکننده و سازماندهنده، فراهمکننده تجربه برای سیاستها و کاربردهای عملی، حامی تمام مواردی که مرتبط با انرژیهای تجدیدپذیر میباشد و کمککننده به کشورها برای بهرهمندی از توسعه کارآمد و انتقال دانش و فناوری، فعالیتهای ذیل را انجام میدهد: 1ـ آژانس به ویژه برای بهرهمندی اعضای خود موارد زیر را انجام خواهد داد: الف ـ تجزیه و تحلیل و نظارت غیرالزامآور بر سیاستهای اعضاء ، نظاممند نمودن فعالیتهای فعلی انرژیهای تجدیدپذیر از جمله دستورالعملهای سیاستی، مشوقها، روشهای سرمایهگذاری، بهترین رویهها، فناوریهای در دسترس، سامانه(سیستم)ها و تجهیزات یکپارچه و عوامل موفقیت و عدم موفقیت ب ـ آغاز بحث و تضمین تعامل با سایر سازمانهای دولتی و غیردولتی و شبکههایی در این زمینه و سایر زمینه های مرتبط پ ـ تأمین کمک و توصیه خط مشی مرتبط برای اعضای خود براساس درخواست آنها، مورد توجه قراردادن نیازهای خود آنها، و تشویق مباحث بینالمللی در زمینه خطمشی انرژیهای تجدیدپذیر و شرایط چارچوب مربوط به آن ت ـ بهبود انتقال دانش و فناوری مرتبط و ارتقاء توسعه ظرفیت و صلاحیت داخلی در کشورهای عضو از جمله تعاملهای لازم ث ـ پیشنهاد ظرفیتسازی از جمله تعلیم و تربیت به اعضای خود ج ـ ارائه توصیه به درخواست اعضای خود در زمینه تأمین مالی برای انرژیهای تجدیدپذیر و حمایت از کاربرد سازو کارهای مرتبط چ ـ تشویق و ترغیب تحقیق از جمله در مورد موضوعات اجتماعی ـ اقتصادی و تحکیم شبکههای تحقیقاتی، تحقیقات مشترک، توسعه و گسترش فناوریها ح ـ فراهم نمودن اطلاعات درخصوص توسعه و گسترش استانداردهای فنی ملی و بینالمللی در ارتباط با انرژیهای تجدیدپذیر براساس درک دقیق از طریق حضور فعال در نشستهای مرتبط 2ـ به علاوه، آژانس اطلاعات را توزیع و آگاهی عمومی را در خصوص منافع و توان بالقوه عرضه شده از طریق انرژیهای تجدیدپذیر افزایش خواهد داد. ب) آژانس در اجرای فعالیتهای خود موارد زیر را انجام خواهد داد: 1ـ عمل کردن طبق اهداف و اصول سازمان مللمتحد برای توسعه صلح و همکاری بینالمللی و طبق سیاستهای سازمان ملل متحد برای پیشبرد توسعه پایدار 2ـ تخصیص منابع خود به گونهای که از مصرف بهینه آنها از نظر توجه مناسب به تمامی اهداف خود و انجام فعالیتهای خود برای دستیابی به بیشترین منافع ممکن برای اعضای خود و در تمام مناطق جهان، با در نظر گرفتن نیازهای خاص کشورهای درحال توسعه و مناطق و جزایر دور دست و دور افتاده اطمینان حاصل شود. 3ـ همکاری نزدیک و تلاش برای ایجاد ارتباطات سودمند متقابل با سازمانها و مؤسسات موجود بهمنظور جلوگیری از تکرار غیرضروری کار و ایجاد و استفاده مفید و مؤثر از منابع و فعالیتهای در حال انجام به وسیله دولتها، سایر سازمانها و آژانسها که هدفشان توسعه انرژیهای تجدیدپذیر میباشد. پ) آژانس موارد زیر را انجام خواهد داد: 1ـ ارائه گزارش سالیانه در خصوص فعالیتهایش به اعضای خود 2ـ آگاه نمودن اعضاء از توصیه راجع به خط مشی خود پس از مشخص شدن آن؛ و 3ـ آگاه نمودن اعضاء از مشاوره و همکاری با سازمانهای بین المللی موجود و فعال در این زمینه و نوع فعالیتهای سازمانهای مزبور ماده5 ـ برنامه کاری و پروژهها الف) آژانس فعالیتهای خود را براساس برنامه کاری سالیانه انجام خواهد داد که بهوسیله دبیرخانه تهیه شده، توسط شورا بررسی گردیده و توسط مجمع پذیرفته شده است. ب) آژانس میتواند علاوه بر برنامه کاری خویش پس از مشاوره با اعضای خود و در صورت عدم توافق، پس از تصویب مجمع، پروژههای آغاز شده و تأمین مالی شده توسط اعضاء را به شرط دسترسی به منابع غیر مالی آژانس، انجام دهد. ماده6 ـ عضویت الف) عضویت برای کشورهایی که عضو سازمان ملل متحد میباشند و برای سازمانهای همگرایی اقتصادی بین دولتی منطقهای علاقمند و قادر به فعالیت طبق اهداف و فعالیتهای مقرر در این اساسنامه آزاد است برای احراز شرایط عضویت در آژانس، یک سازمان همگرایی اقتصادی بیندولتی منطقهای باید توسط کشورهای مستقل تشکیل شده باشد، که حداقل یکی از آنها عضو آژانس باشد و کشورهای عضو آن صلاحیت خود را حداقل در یکی از موضوعات در حیطه فعالیت آژانس به آن سازمان واگذار کرده باشند. ب) کشورها و سازمانهای همگرایی اقتصادی بیندولتی منطقهای مزبور: 1ـ با امضای این اساسنامه و تودیع سند تصویب، به عضو اصلی آژانس تبدیل خواهند شد. 2ـ با تودیع سند الحاق پس از این که درخواست عضویت آنها تصویب شود، بهعنوان اعضای فرعی آژانس تلقی خواهند شد. چنانچه سه ماه بعد از ارسال درخواست به اعضاء، هیچگونه مخالفتی ابراز نشده باشد، عضویت تصویب شده تلقی خواهد شد. در صورت مخالفت، درخواست توسط مجمع طبق جزء (1) بند (ح) ماده (9) مورد تصمیمگیری قرار خواهد گرفت. پ) در مورد هرسازمان همگرایی اقتصادی بین دولتی منطقهای، سازمان و کشورهای عضو آن درخصوص وظایف مربوط خود در قبال انجام تعهدات خود به موجب این اساسنامه تصمیم گیری خواهند نمود. سازمان وکشورهای عضو آن بهطور همزمان حق اعمال حقوق از جمله حق رأی به موجب اساسنامه را ندارند. سازمانهای فوق الذکر در اسناد تصویب یا الحاق خود حدود صلاحیت خود را در خصوص مواردی که در این اساسنامه مورد حکم قرار گرفته است اعلام خواهند نمود. این سازمانها همچنین به دولت امین اسناد، هرگونه اصلاحیه مربوط به حدود صلاحیتهای خود را اطلاع خواهند داد. در مورد رأی دادن در موارد مرتبط با صلاحیتشان، سازمانهای همگرایی اقتصادی بیندولتی منطقهای به تعداد آراء برابر با کل تعداد آراء منتسب به کشورهای عضو خود که عضو این آژانس نیز هستند رأی خواهند داد. ماده7ـ ناظرین الف) موقعیت ناظر از طرف مجمع به موارد زیر اعطاء میشود: 1ـ سازمانهای غیردولتی و بین دولتی فعال در زمینه انرژیهای تجدیدپذیر 2ـ امضاءکنندگانی که اساسنامه را تصویب نکردهاند و 3ـ متقاضیان عضویت که تقاضای عضویت آنها طبق جزء (2) بند (ب) ماده (6) مورد تأیید قرار گرفته است. ب) ناظرین میتوانند بدون داشتن حق رأی در جلسات عمومی مجمع و ارکان تابعه آن شرکت نمایند. ماده8 ـ ارکان الف) بدینوسیله ارکان زیر به¬عنوان ارکان اصلی آژانس تأسیس میشود: 1ـ مجمع 2ـ شورا و 3ـ دبیرخانه ب) مجمع و شورا می توانند ارکان تابعهای را برای انجام وظایف خود که طبق این اساسنامه ضروری میدانند به شرط تصویب مجمع، تأسیس نمایند. ماده9ـ مجمع الف) 1ـ مجمع عالیترین رکن آژانس میباشد. 2ـ مجمع میتواند درخصوص هر موضوعی در چهارچوب این اساسنامه یا مرتبط با اختیارات و وظایف هر رکن پیشبینی شده در این اساسنامه به بحث بپردازد. 3ـ در خصوص هر یک از موضوعات مذکور مجمع می تواند: الف ـ تصمیمگیری نماید و به رکن مزبور پیشنهادهایی را ارائه نماید و ب ـ به اعضای آژانس براساس درخواست آنها توصیه هایی را ارائه نماید. 4ـ به علاوه مجمع اختیار پیشنهاد موضوعاتی را برای بررسی در شورا خواهد داشت و از شورا و دبیرخانه درخصوص هر موضوع مرتبط با عملکرد آژانس، درخواست گزارش خواهد نمود. ب) مجمع باید از همه اعضای آژانس تشکیل شود. جلسات عادی مجمع هر ساله برگزار میگردد مگر این که مجمع به گونه دیگری تصمیمگیری نماید. پ) مجمع شامل یک نماینده از هر عضو میباشد. نمایندگان میتوانند همراه با مشاوران و اعضای علیالبدل باشند. هزینه های حضور هیأتنمایندگی را باید عضو مربوط تقبل کند. ت) جلسات مجمع در مقر آژانس برگزار خواهد شد مگر اینکه مجمع به گونه دیگری تصمیمگیری نماید. ث) در ابتدای هر جلسه عادی، مجمع، رئیس جلسه و مأمورین رسمی دیگری را که ممکن است نیاز باشد، با در نظر گرفتن نمایندگی جغرافیایی برابر، انتخاب خواهد نمود. آنها تا زمانی که در جلسه عادی بعدی، رئیس جدید و سایر مأموران رسمی انتخاب گردند، در سمت خود باقی خواهند ماند مجمع باید آیین کار خود را طبق این اساسنامه اتخاذ نماید. ج) با رعایت بند(پ) ماده (6) هر عضو آژانس دارای یک حق رأی در مجمع خواهد بود. مجمع درخصوص موضوعات شکلی، از طریق اکثریت نسبی اعضای حاضر و رأیدهنده تصمیم گیری خواهد نمود. اتخاذ تصمیم درخصوص موارد ماهوی از طریق اتفاق آراء اعضای حاضر صورت خواهد گرفت. اگر اتفاق نظر حاصل نشود، اجماع وقتی حاصل شده تلقی می شود که بیش از دو عضو مخالف وجود نداشته باشد، مگر این که در اساسنامه به نحو دیگری پیش بینی شود. اگر مسأله ماهوی بودن یا نبودن موضوعی مطرح شود، موضوع مزبور ماهوی تلقی خواهد شد، مگر اینکه مجمع با اجماع اعضای حاضر، تصمیمدیگری اتخاذ نماید که اگر اجماعی حاصل نگردید، در صورتی که بیشتر از دو عضو مخالف وجود نداشته باشد اجماع باید حاصل شده تلقی گردد. اکثریت اعضای آژانس، حدنصاب مجمع را تشکیل خواهند داد. چ) مجمع با نظر اکثریت اعضای حاضر: 1ـ اعضای شورا را انتخاب خواهد نمود. 2ـ در جلسات عادی خود، بودجه و برنامه کاری آژانس را که به وسیله شورا ارائه شده است، تصویب خواهد نمود و اختیار تصمیمگیری درخصوص اصلاحیه های بودجه و برنامه کاری آژانس را خواهد داشت. 3ـ در مورد نظارت بر سیاستهای مالی آژانس، قواعد مالی و سایر موضوعات مالی و انتخاب حسابرس تصمیم گیری خواهد نمود. 4ـ اصلاحیههای این اساسنامه را تصویب خواهد کرد. 5 ـ در خصوص تشکیل هیأتهای تابعه تصمیمگیری و وظایف آنها را تصویب خواهد نمود و 6 ـ درخصوص مجوز رأیگیری طبق بند (الف) ماده (17) تصمیم گیری خواهد نمود. ح) مجمع با اجماع اعضای حاضر که چنانچه اجماعی حاصل نگردیده باشد، در صورتی که بیشتر از دو عضو مخالف وجود نداشته باشد، اجماع حاصل شده تلقی میگردد: 1ـ در صورت نیاز درخصوص درخواستهای عضویت تصمیمگیری کند. 2ـ آیین کار مجمع و شورا را که باید توسط شورا ارائه گردد تأیید نماید. 3ـ گزارشهای سالیانه و نیز سایر گزارشها را تصویب نماید. 4ـ انعقاد موافقتنامههایی را در خصوص هرگونه سؤال، موضوعات یا موارد در چهارچوب این اساسنامه تصویب نماید و 5 ـ در صورت عدم توافق بین اعضای خود درخصوص پروژههای اضافی طبق بند (ب) ماده (5) تصمیم گیری کند. خ) مجمع، مقر آژانس و مدیرکل دبیرخانه را (که از این پس مدیر کل نامیده میشود) با اجماع اعضای حاضر یا چنانچه اجماع حاصل نگردد با رأی اکثریت دوسوم اعضای حاضر و رأی دهنده، انتخاب خواهد کرد. د) مجمع در اولین جلسه خود در صورت اقتضاء، هرگونه تصمیم، پیشنویس موافقتنامه، مقررات و دستورالعملهای تهیه شده توسط کمیسیون مقدماتی را طبق تشریفات رأیگیری درخصوص موضوع مربوطه مطرح شده در بند (ج) تا (خ) ماده (9) بررسی و تصویب خواهد کرد. ماده10ـ شورا الف) شورا متشکل از حداقل یازده و حداکثر بیست و یک نماینده از اعضای آژانس میباشد که توسط مجمع انتخاب شدهاند. تعداد واقعی نمایندگان بین یازده تا بیست و یک نفر مطابق با عدد گرد شده برابر با یک سوم اعضای آژانس خواهد بود که براساس تعداد اعضای آژانس در شروع دوره رأیگیری مربوط برای اعضای شورا محاسبه میگردد. اعضای شورا به صورت چرخشی به نحو مقرر در آیین کار مجمع و به منظور تضمین حضور مؤثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و حصول به توزیع جغرافیایی برابر و منصفانه و کارآیی فعالیت شورا انتخاب خواهند شد. اعضای شورا برای یک دورة دوساله انتخاب خواهند شد. ب) شورا هر شش ماه تشکیل جلسه خواهد داد و جلسات آن در مقر آژانس برگزار خواهد شد مگر اینکه شورا تصمیم دیگری اتخاذ نماید. پ) شورا در ابتدای هر جلسه برای دوره زمانی تا شروع جلسه بعدی خود، رئیس جلسه و دیگر مأموران رسمی را از بین اعضای خود در صورت نیاز انتخاب خواهدنمود. شورا حق شرح و توضیح آیین کار را خواهد داشت. اینگونه آیین کار باید جهت تصویب به مجمع ارائه شود. ت) هر عضو شورا دارای یک حق رأی خواهد بود. شورا تصمیمگیری درخصوص موضوعات قواعد آیین کار را با اکثریت نسبی اعضای خود انجام خواهد داد. تصمیمگیریها در مورد موضوعات ماهوی توسط اکثریت دو سوم اعضای شورا صورت خواهد گرفت. اگر مسأله ماهوی بودن یا نبودن موضوعی مطرح شود، موضوع مزبور ماهوی تلقی خواهد شد مگر اینکه شورا با اکثریت دو سوم اعضای خود تصمیمدیگری اتخاذ کند. ث) شورا مسؤول و جوابگو در قبال مجمع خواهد بود. شورا اختیارات و وظایفیرا که طبق ایناساسنامه به آن محولشده و همچنین وظایف تفویضشده توسط مجمع را انجام خواهد داد. در انجام موارد مزبور شورا بر طبق تصمیمها و با توجه ویژه به توصیههای مجمع عمل خواهد نمود و اجرای مناسب و مداوم آنها را تضمین خواهد کرد. ج) شورا موارد زیر را انجام خواهد داد: 1ـ تسهیل مشورت و همکاری میان اعضاء 2ـ بررسی پیشنویس برنامه کاری و بودجه آژانس و ارسال آنها به مجمع 3ـ تصویب ترتیباتی برای جلسات مجمع از جمله تهیه پیشنویس دستور کار 4ـ بررسی پیشنویس گزارش سالیانه درخصوص فعالیتهای آژانس و سایر گزارشهایی که توسط دبیرخانه طبق جزء (3) بند (ث) ماده (10) این اساسنامه تهیه گردیده و ارسال آنها به مجمع 5 ـ تهیه هرگونه گزارشی که مورد درخواست مجمع باشد. 6 ـ انعقاد موافقتنامه ها یا ترتیباتی با کشورها، سازمانها و آژانسهای بینالمللی از طرف آژانس به شرط تصویب قبلی مجمع 7ـ مستند سازی برنامه کاری اتخاذ شده توسط مجمع به منظور اجرای آن توسط دبیرخانه و در حیطه بودجه مصوب 8 ـ داشتن اختیار ارجاع موضوعات به مجمع جهت رسیدگی به آنها 9ـ تأسیس ارکان تابعه در صورت نیاز طبق بند (ب) ماده (8) و تصمیمگیری در مورد وظایف و مدت زمان آنها ماده11ـ دبیرخانه الف) دبیرخانه به مجمع، شورا و ارکان تابعهآنها در اجرای وظایفشان کمک خواهد کرد. دبیرخانه سایر مسؤولیتهای تفویض شده بر اساس این اساسنامه و نیز وظایف محوله به آن از طرف مجمع یا شورا را انجام خواهد داد. ب) دبیرخانه متشکل از مدیرکل که رئیس و بالاترین مقام اجرائی آن است و تعداد کارکنان مورد نیاز خواهد بود. مدیر کل باید توسط مجمع با توصیه شورا برای یک دوره زمانی چهارساله که فقط یکبار دیگر قابل تمدید میباشد، انتخاب شود. پ) مدیر کل در قبال مجمع و شورا از جمله برای انتخاب کارکنان و نیز سازماندهی و عملکرد دبیرخانه پاسخگو خواهد بود. توجه بسیار خاص در استخدام کارکنان و در تعیین شرایط خدمات، ضرورت حفظ بالاترین استانداردهای بهرهوری، صلاحیت و یکپارچگی خواهد بود. باید توجه ویژهای به اهمیت جذب کارکنان در درجه اول از کشورهای عضو داده شود و در صورت امکان، از تمام کشورهای عضو با هر موقعیت جغرافیایی که بهطور خاص تعداد کافی کارکنان از کشورهای در حال توسعه، را با تأکید بر توازن جنسیتی در نظر گیرد. در تهیه بودجه، جذب کارکنان جدید پیشنهادی طبق این اصل صورت میگیرد که تعداد کارمندان نباید از حداقل لازم برای انجام مناسب مسؤولیتهای دبیرخانه تجاوز کند. ت) مدیر کل یا نماینده تعیین شده او باید بدون حق رأی در تمامی جلسات شورا و مجمع حضور یابد. ث) دبیرخانه موارد زیر را انجام خواهد داد: 1ـ تهیه پیشنویس بودجه و برنامه کاری آژانس و ارسال آن به شورا 2ـ اجرای برنامه کاری آژانس و تصمیم¬های آن 3ـ تهیه پیشنویس گزارش سالیانه در خصوص فعالیتهای آژانس و سایر گزارشهای مورد درخواست مجمع یا شورا و ارسال آنها به شورا 4ـ ارائه حمایت فنی و اداری به مجمع، شورا و ارکان تابعه آنها 5 ـ تسهیل ارتباط بین آژانس و اعضای آن و 6 ـ انتشار توصیه خط مشی پس از ارائه به اعضای آژانس طبق جزء (2) بند (پ) ماده (4) و تهیه گزارش در خصوص توصیه خط مشی آن برای هر یک از جلسات مجمع و شورا و ارائه آنها به مجمع و شورا. گزارش به شورا شامل توصیه خط مشی برنامهریزی شده در اجرای برنامه کاری سالیانه نیز خواهد بود. ج) مدیرکل و سایر کارکنان در اجرای وظایف خود ازهیچ دولتی یا سایر منابع خارج از آژانس خواسـتار دستور نخواهنـد شد یا دسـتوری را دریافت نـخواهند نمود. آنها از هر اقدامی که ممکن است باعث تحت تأثیر قراردادن موقعیت آنها به¬عنوان کارکنان بینالمللی مسؤول فقط در قبال شورا و مجمع شود، خودداری خواهند کرد. هر عضو باید به ویژگی منحصر به فرد بینالمللی مسؤولیتهای مدیرکل و سایرکارکنان، احترام بگذارد و نباید به دنبال تأثیرگذاری برآنها در اجرای مسؤولیتشان باشد. ماده12ـ بودجه الف) بودجه آژانس باید از طریق: 1ـ کمکهای اجباری اعضای خود که براساس میزان ارزیابی سازمان ملل متحد به نحو تعیین شده توسط مجمع میباشد. 2ـ کمکهای داوطلبانه و 3ـ سایر منابع ممکن طبق قواعد مالی اتخاذ شده توسط مجمع از طریق اجماع به شکلی که در بند (چ) ماده (9) این اساسنامه مقرر شده است تأمین گردد. قواعد مالی و بودجه باید بنیان مالی مستحکمی را برای آژانس تأمین و اجرای بهینه و کارآمد فعالیتهای آژانس را به نحو تعریف شده براساس برنامه کاری تضمین کند. کمکهای اجباری، هزینه های فعالیتهای کلیدی و اداری را تأمین خواهد کرد. ب) پیشنویس بودجه آژانس از طریق دبیرخانه تهیه و برای بررسی به شورا ارسال خواهد شد. شورا باید پیشنویس مذکور را همراه با توصیهای برای تصویب به مجمع ارسال کند یا آن را به دبیرخانه برای بررسی و ارائه مجدد عودت دهد. پ) مجمع، حسابرس خارجی را که به مدت چهار سال تصدی سمت خواهد نمود و واجد شرایط انتخاب مجدد میباشد، استخدام خواهد نمود. اولین حسابرس باید به مدت دو سال تصدی امور را بهعهده داشته باشد. حسابرس، حسابهای آژانس را بررسی خواهد نمود و بررسیها و توصیههای مذکور را در صورت لزوم با توجه به بهرهوری مدیریتی و کنترلهای مالی داخلی انجام خواهد داد. ماده13ـ شخصیت حقوقی، امتیازات و مصونیتها الف) آژانس دارای شخصیت حقوقی بینالمللی خواهد بود. آژانس در قلمرو هر یک از اعضاء و با رعایت قوانین ملی هر یک از اعضاء، از ظرفیت قانونی داخلی در صورت ضرورت برای اجرای وظایف و برآوردن اهداف خود برخوردار خواهد بود. ب) اعضاء درخصوص امتیازات و مصونیتها براساس موافقتنامه جداگانه تصمیمگیری خواهند نمود. ماده14ـ روابط با دیگر سازمانها شورا به شرط تصویب مجمع، به نیابت از طرف آژانس، مجاز به عقد موافقتنامههایی خواهد بود که ارتباط مقتضی با سازمان ملل متحد و سایر سازمانهایی که فعالیت آنها مرتبط با فعالیت آژانس است برقرار میکند. مفاد این اساسنامه بر حقوق و تعهدات هر عضو که ناشی از هر معاهده بین المللی موجود باشد، تأثیری نخواهد داشت. ماده 15ـ اصلاحات و انصراف از عضویت، بازبینی الف) اصلاحات این اساسنامه ممکن است توسط هریک از اعضاء مطرح گردد. نسخ موثق متن هرگونه اصلاحیه پیشنهادی باید توسط مدیر کل تهیه شود و به وسیله وی حداقل نود روز قبل از بررسی آن توسط مجمع، به همه اعضاء ارسال گردد. ب) اصلاحات، زمانی برای تمامی اعضاء لازمالاجراء خواهد شد که: 1ـ پس از بررسی ملاحظات ارائه شده توسط شورا در مورد هر اصلاحیه پیشنهادی، توسط مجمع تصویب شود؛ و 2ـ بعد از آن که تمام اعضاء طبق تشریفات قانون اساسی مربوط به خود، توافق کنند تا متعهد به اصلاحیه باشند. اعضاء رضایت خود به ملزم بودن را با تودیع سند مربوط به امین اسناد موضوع بند (الف) ماده (20) ابراز خواهند نمود. پ) یک عضو میتواند پس از گذشت پنج سال از تاریخ نافذ شدن این اساسنامه طبق بند (ت) ماده (19) در هر زمان طی اطلاعیه کتبی به امین اسناد موضوع بند (الف) ماده (20) عضویت از آژانس انصراف دهد و امین اسناد بدون درنگ مراتب را به اطلاع شورا و کلیه اعضاء خواهد رساند. ت) انصراف از عضویت در پایان همان سالی که اظهار شود نافذ خواهدشد.خروج یک عضو از عضویت در آژانس تأثیری در تعهدات قراردادی منعقده آن به موجب بند (ب) ماده(5) یا تعهدات مالی آن عضو در سالی که از عضویت در آژانس انصراف میدهد، نخواهد داشت. ماده16ـ حل و فصل اختلافات الف) اعضاء هرگونه اختلاف بین خود در مورد تفسیر یا اجرای این اساسنامه را از راههای مسالمت آمیز طبق بند (3) ماده (2) منشور سازمان ملل متحد حل و فصل خواهند نمود و بدین منظور از طریق روشهای اشاره شده در بند (1) ماده (33) منشور سازمان ملل متحد راه حلی را جستجو خواهند کرد. ب) شورا میتواند به هر طریقی که مناسب میداند از جمله پیشنهاد مساعی جمیله خود، دعوت از اعضائی که اختلاف دارند برای حل و فصل به انتخاب خود و توصیه محدوده زمانی برای هر فرآیند توافقی به حل و فصل اختلاف کمک نماید. ماده17ـ تعلیق موقت حقوق الف) هر عضوی از آژانس که دارای دیون معوقه بابت مشارکت مالی خود با آژانس باشد چنانچه دیون معوقه آن به میزان کمکهای دو سال گذشته برسد یا از آن بیشتر باشد حق رأی نخواهد داشت. با این وجود، مجمع ممکن است به این عضو اجازه رأی دهد درصورتیکه متقاعد گردد که عدم پرداخت درنتیجه شرایط خارج از کنترل عضو است. ب) عضوی که مصرانه مفاد این اساسنامه یا هرگونه موافقتنامه منعقده توسط خود را به موجب این اساسنامه نقض کرده است، ممکن است از اعمال امتیازات و حقوق عضویت در مجمع که بهوسیله دوسوم اکثریت اعضای حاضر و رأی دهنده براساس پیشنهادات شورا صورت می پذیرد، معلق گردد. ماده18ـ مقر آژانس مقر آژانس باید توسط مجمع در اولین جلسه آن تعیین گردد. ماده19ـ امضاء، تصویب، لازمالاجراء شدن و الحاق الف) این اساسنامه در فراهم همایی تأسیس آژانس برای تمام کشورهای عضو سازمان مللمتحد و سازمانهای همگرایی اقتصادی بیندولتی منطقهای به نحو تعریف شده در بند (الف) ماده (6)جهت امضاء مفتوح خواهد بود. این اساسنامه جهت امضاء تا تاریخ لازمالاجراء شدن، مفتوح باقی خواهد ماند. ب) برای کشورها و سازمانهای همگرایی اقتصادی بیندولتی منطقهای مشخص شده در بند (الف) ماده (6) که این اساسنامه را امضاء نکردهاند، اساسنامه مذکور بعد از تصویب عضویت آنها توسط مجمع طبق جزء (2) بند (ب) ماده (6) برای الحاق مفتوح خواهد بود. پ) رضایت به التزام به این اساسنامه با تودیع سند تصویب یا الحاق نزد امیناسناد بیان خواهد شد. تصویب یا الحاق به این اساسنامه باید از طریق کشورها طبق مراحل قانون اساسی مربوط آنها صورت گیرد. ت) این اساسنامه در سیامین روز پس از تاریخ تودیع بیست و پنجمین سند تصویب، لازمالاجراء خواهد شد. ث) برای کشورها یا سازمانهای همگرایی اقتصادی بین دولتی منطقهای که پس از لازم الاجراء شدن اساسنامه، سند تصویب یا الحاق را تودیع کرده باشند، این اساسنامه در سیامین روز پس از تاریخ تودیع سند مربوط لازم الاجراء خواهد شد. ج) هیچگونه قید تحدید تعهدی را برای هیچیک از مقررات موضوع این اساسنامه نمیتوان قائل شد. ماده20ـ امین اسناد، ثبت، متن معتبر الف) بدینوسیله دولت جمهوری فدرال آلمان به¬عنوان امین اسناد این اساسنامه و هرگونه سند تصویب یا الحاق تعیین میگردد. ب) این اساسنامه باید توسط دولت امین اسناد به موجب ماده (102) منشور سازمان مللمتحد ثبت گردد. پ) این اساسنامه که به زبان انگلیسی تنظیم شده است باید در بایگانی دولت امین اسناد نگهداری گردد. ت) نسخ مصدق این اساسنامه توسط دولت امین اسناد به دولتهای کشورها و ارکان اجرائی سازمانهای همگرایی اقتصادی بیندولتی منطقهای که اساسنامه را امضاء کردهاند یا به موجب جزء (2) بند (ب) ماده (6)عضویت آنها تصویب شده است، ارسال گردد. ث) دولت امین اسناد باید فوری به تمامی امضاءکنندگان این اساسنامه، تاریخ هر تودیع سند تصویب وتاریخ لازم الاجراء شدن اساسنامه را اطلاع دهد. ج) دولت امین اسناد باید فوری تاریخهایی را که در آن، کشورها یا سازمانهای همگرایی اقتصادی بین دولتی منطقهای بعداً عضو این اساسنامه خواهند شد را به تمامی امضاء کنندگان و سایر اعضاء اعلام نماید. چ) دولت امین اسناد باید فوری درخواستهای جدید عضویت را به تمامی اعضای آژانس طبق جزء (2) بند (ب) ماده (6)جهت بررسی ارسال نماید. در تأیید مراتب فوق، امضاءکنندگان زیر که به نحو مقتضی مجاز میباشند، این اساسنامه را امضاء نمودهاند. این اساسنامه در شهر بن در تاریخ 26 ژانویه 2009 میلادی(7 بهمن 1387هجری شمسی)، به زبان انگلیسی، در یک نسخه اصلی تنظیم شده است. قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن اساسنامه شامل مقدمه و بیست ماده در جلسه علنی روز سهشنبه مورخ بیست و نهم فروردین ماه یکهزار و سیصد و نود و یک مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 13/2/1391 به تأیید شورای نگهبان رسید. رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/37063/قانون-عضویت-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-در-آژانس-بینالمللی-انرژیهای-تجدیدپذیر/ | ||||||||||||||||||||||||