منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=37240 |
||||||||||||||||||||||||
آییننامه اجرایی قانون نحوه اجرای اصول 85 و 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی |
||||||||||||||||||||||||
آییننامه اجرایی قانون نحوه اجرای اصول 85 و 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی شماره64162هـ/ب
آییننامه اجرایی قانون نحوه اجرای اصول 85 و 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی ماده 1ـ در اجرای قانون نحوه اجرای اصول 85 و 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مصوب 26/10/1368 و اصلاحات بعدی، «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» که در این آییننامه به اختصار «هیأت» نامیده میشود، تشکیل و طبق مواد ذیل انجام وظیفه مینماید. تبصره ـ در مواردی که به موجب سایر قوانین، بررسی و تطبیق مصوبات دیگر مراجع نیز، به رئیس مجلس محول میگردد، براساس این آییننامه عمل خواهد شد. ماده 2ـ رئیس و اعضای هیأت با حکم رئیس مجلس منصوب میشوند و عزل یا قبول استعفای آنان با رئیس مجلس خواهد بود. ماده 3ـ هیأت دارای رئیس، نایب رئیس و دبیر خواهد بود. نایب رئیس و دبیر هیأت، پس از مشورت با اعضاء و کسب موافقت رئیس مجلس با حکم رئیس هیأت منصوب میشوند. ماده 4ـ تشکیل و اداره جلسات به عهده رئیس و در غیاب وی نایب رئیس و در غیاب آنان یکی از اعضاء به انتخاب رئیس خواهد بود. دستور جلسات همراه با مستندات قانونی، حداقل دو روز قبل از تشکیل جلسه، در اختیار کلیه اعضاء قرار میگیرد. تبصره ـ تشکیل جلسات فوقالعاده به تشخیص رئیس هیأت خواهد بود. ماده 5 ـ رئیس هیأت علاوه بر مسئولیت امور محوله و اجرای این آییننامه، عهدهدار وظایف ذیل است و میتواند برخی از آنها را به هریک از اعضاء واگذار نماید: الف: نظارت بر انجام کلیه وظایف محوله به هیأت ب: ارزیابی و ارایه گزارش عملکرد اعضاء هیأت، هر شش ماه یکبار به رئیس مجلس ج: استفاده از خدمات کارشناسی و یا فراهم آوردن موجبات استماع اظهارات نمایندگان دستگاههای ذیربط در صورت ضرورت د: پیشنهاد میزان حقالجلسه، حقالزحمه و حقالمشاوره اعضاء و کارشناسان برای تصویب به رئیس مجلس هـ: درخواست سوابق، اطلاعات و متن مذاکرات هیأت وزیران و کمیسیونهای مربوط درصورت نیاز و: اعلام نظرات و آراء هیأت و پیگیریهای لازم حسب مفاد این آییننامه ماده 6ـ رئیس هیأت میتواند بررسی مصوبات را به «کار گروههای تخصصی» منتخب از اعضاء هیأت واگذار نماید. گزارش کار گروهها در جلسات هیأت مطرح و نسبت به مواردی که کار گروه، مغایر با قانون تشخیص داده است بحث، بررسی و رأیگیری میشود. درصورتیکه هریک از اعضاء هیأت درخصوص مواردی که توسط کارگروه مغایر با قانون تشخیص داده نشده است، نظری اعلام نمایند، نظرات ابرازی مورد بررسی و اتخاذ تصمیم قرار خواهد گرفت. درغیر اینصورت موارد مذکور، عدم مغایر با قانون شناخته میشود. ماده 7ـ وظایف دبیر هیأت به شرح زیر میباشد: الف: مطالعه و بررسی ابتدایی مصوبات و موضوعات ارجاعی به هیأت ب: انشاء آراء مقدماتی و قطعی هیأت ج: اعلام آراء مقدماتی هیأت د: تقدیم گزارش کار گروهها به هیأت هـ : سایر وظایف محوله از سوی رئیس هیأت ماده 8ـ مصوبات به ترتیبی که در دستور کار هیأت قرار میگیرد، مطرح و به شرح زیر اقدام میشود: الف: درصورتی که اکثریت اعضاء حاضر در جلسه، مصوبهای را مغایر با قوانین ندانند، مراتب برای اتخاذ تصمیم به رئیس مجلس گزارش میشود. ب: درموارد تشخیص مغایرت تمام یا قسمتی از هر مصوبه با قوانین با رأی اکثریت حاضر، مراتب جهت اتخاذ تصمیم به اطلاع رئیس مجلس میرسد. تبصره 1ـ رأی اقلیت نیز درصورتی که متضمن نظر بیشتر از یک سوم اعضاء حاضر در جلسه باشد، به رئیس مجلس گزارش میشود. تبصره 2ـ درمواردی که رئیس هیأت مقتضی بداند، نظر هیأت به عنوان «رأی مقدماتی»، جهت اصلاح مصوبه یا ارسال پاسخ، به دولت و دستگاه اجرایی ذیربط و یا مراجع تصویب اعلام میشود. دولت میتواند ظرف ده روز از تاریخ اعلام، نسبت به اصلاح اینگونه مصوبات اقدام و یا پاسخ کتبی خود را به هیأت ارسال نماید. اصلاحیه یا پاسخ دولت در اولین جلسه هیأت مطرح و مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. نظر هیأت در این مرحله قطعی است و به منظور طی مراحل قانونی به اطلاع رئیس مجلس خواهد رسید. درصورت درخواست مستدل دولت و یا سایر مراجع تصویب این مهلت تا ده روز دیگر قابل تمدید میباشد. تبصره 3ـ چنانچه دولت ظرف مدت مقرر، اقدام به اصلاح مصوبه یا ارسال پاسخ ننماید، نظر هیأت در این مرحله قطعی محسوب شده و جهت طی مراحل قانونی به اطلاع رئیس مجلس خواهد رسید. ماده 9ـ نظر رئیس مجلس درخصوص مغایرت مصوبات به رئیسجمهور، هیأت وزیران، دستگاهها و مراجع ذیربط اعلام و جهت انتشار به روزنامه رسمی ارسال میگردد. ماده 10ـ اجرای تمام یا قسمتی از مصوبات دولت یا سایر مراجع تصویب که از سوی رئیس مجلس، مغایر قانون اعلام میشود، پس از اتمام یک هفته مهلت مقرر، غیرقانونی است و متخلف برابر قوانین مربوط، تحت پیگرد قرار میگیرد. ماده 11ـ عضویت در هیأت به موجب قانون، بدون ایجاد ردیف سازمانی بوده و شغل دولتی محسوب نمیشود. ماده 12ـ دبیر هیأت به صورت تمام وقت در هیأت انجام وظیفه مینماید و درصورتی که شغل دولتی داشته باشد از نظر استخدامی همتراز معاون رئیس دفتر ریاست مجلس خواهد بود و در غیر اینصورت از کلیه حقوق و مزایای شغل همتراز استفاده خواهد کرد. ماده 13ـ خدمات اداری و پشتیبانی مورد نیاز، توسط «دفتر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» صورت میپذیرد. این دفتر با هماهنگی رئیس هیأت، زیر نظر رئیس مجلس، انجام وظیفه مینماید و تشکیلات آن به پیشنهاد رئیس هیأت به تصویب رئیس مجلس خواهد رسید. ماده 14ـ این آییننامه که مشتمل بر (14) ماده و (5) تبصره در تاریخ 24/10/1391 به تصویب رسید، جایگزین آئیننامههای سابق و ملحقات آنها میشود و از تاریخ تصویب لازمالاجرا است. رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/37240/آییننامه-اجرایی-قانون-نحوه-اجرای-اصول-85-و-138-قانون-اساسی-جمهوری-اسلامی-ایران-و-اصلاحات-بعدی/ | ||||||||||||||||||||||||