منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=37334 |
||||||||||||||||||||||||
اساسنامه مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی شهید قدوسی وابسته به قوه قضائیه |
||||||||||||||||||||||||
مرجع تصویب: قوه قضائیه
شماره ویژه نامه: 553 سهشنبه،15 اسفند 1391 سال شصت و نه شماره 19810 اساسنامه مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی شهید قدوسی وابسته به قوه قضائیه شماره100/48348/9000 12/12/1391 جناب آقای سینجلی جاسبی هیاتمدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور به پیوست یک نسخه اساسنامه مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی شهید قدوسی وابسته به قوه قضائیه جهت درج در روزنامه رسمی ارسال میگردد. مدیرکل دبیرخانه قوه قضائیه ـ محسن محدث شماره47654/22 2/3/1391 جناب مستطاب آیتا... صادق لاریجانی رئیس محترم قوه قضائیه به پیوست یک نسخه اساسنامه مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی شهید قدوسی وابسته به قوه قضائیه که در جلسه مورخ 15/11/1390 شورای گسترش آموزش عالی بهتصویب رسیده است برای اجرا ابلاغ میشود. معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ حسین نادریمنش اساسنامه مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی شهید قدوسی وابسته به قوه قضائیه به منظور رفع نیاز تخصصی قوه قضائیه به نیروهای کارآمد، توانمند و متخصص در زمینه مأموریتهای خود و در اجرای آئیننامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی وابسته بهسازمانهای دولتی مصوب بیست و هفتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی (مورخ 4/4/1364)، مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی شهید قدوسی براساس مجوزهای شماره 148994/22 مورخ 7/8/1390 و شماره205756/22 مورخ 12/10/1390 شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب 18/5/1383) و اساسنامه دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی مصوب 18/7/1371 شورای گسترش آموزش عالی برای نیل به اهداف مندرج در نقشه جامع علمی کشور و آئیننامه نظام آموزش مهارت و فناوری مصوب 1/8/1390 هیأت وزیران تأسیس و طبق مفاد این اساسنامه، قوانین، ضوابط و مقررات مربوط اداره میشود. در این اساسنامه قوه قضائیه به اختصار «قوه» و مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی شهید قدوسی به اختصار «مؤسسه» نامیده میشوند. ماده1ـ اهداف 1ـ ارتقاء و انتقال دانش کار 2ـ ایجاد مهارتهای شغلی به منظور افزایش بهرهوری 3ـ شناسایی و ارتقای معلومات و تجارب شاغلین حرفهها و مشاغل گوناگون 4ـ ایجاد هماهنگی بین مهارت و دانش کار. ماده2ـ وظایف و اختیارات وظایف و اختیارات مؤسسه که در چارچوب ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی برای پاسخگویی به نیازهای «قوه» میباشد به شرح زیر است: 1ـ فراهم نمودن امکانات ضروری برای تحقق اهداف مؤسسه 2ـ نیازسنجی مستمر آموزشی مبتنی بر آمایش سرزمین، برنامهریزی، سازماندهی و هدایت آموزشهای علمی ـ کاربردی در راستای سیاستها، برنامهها و خطمشیهای «قوه» در بخش مربوط 3ـ پذیرش دانشجو در دورههای علمی ـ کاربردی مصوب دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی برای مراکز آموزش علمی ـ کاربردی بخش مربوط پس از اخذ مجوز از شورای گسترش آموزش عالی 4ـ اجرای دورههای نیمسالی، پودمانی و کوتاه مدت علمی ـ کاربردی متناسب با نیاز بخش مربوط با رعایت ضوابط و مقررات در مراکز آموزش علمی ـ کاربردی، پس از اخذ مجوز از دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و شورای گسترش آموزش عالی 5 ـ ایجاد زمینههای مناسب برای انجام پژوهشهای کاربردی و فناوری در دورههای مربوط 6 ـ فراهم نمودن بسترهای لازم برای انجام فعالیتهای دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی. تبصره1ـ مؤسسه در چارچوب مجوزهای صادر شده، نقش سیاستگزاری، ستادی و راهبردی در اجرای دورههای آموزشی بخش متبوع خود را خواهد داشت و متعهد بهحسن اجرای این آموزشها در مراکز آموزش علمی ـ کاربردی میباشد. تبصره2ـ مؤسسه میتواند جهت نظارت بر آموزشهای مهارتی تخصصی در بخش مربوط با تصویب هیأتامنای مؤسسه نسبت به ایجاد «دفتر برنامهریزی و نظارت راهبردی آموزشهای علمی ـ کاربردی» به صورت ستادی در واحدهای وابسته به «قوه» اقدام نماید. حدود وظایف، اختیارات و ساختار دفاتر مزبور براساس مصوبه هیأتامنای مؤسسه تعیین خواهد شد. «قوه» موظف است تمهیدات لازم برای استقرار دفتر مذکور را فراهم نماید. ماده3ـ پذیرش دانشجو در مراکز آموزش علمی ـ کاربردی دولتی و غیردولتی بخش مربوط بنا بر پیشنهاد مؤسسه، تأیید دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و پس از طی مراحل قانونی امکانپذیر است. تبصره ـ تأسیس مراکز آموزش علمی ـ کاربردی در بخش مربوط با مجوز شورای گسترش آموزش عالی امکانپذیر میباشد. ماده4ـ مؤسسه میتواند به منظور توسعه و هدایت آموزشهای علمی ـ کاربردی در بخش مربوط، برای استفاده از امکانات بخشهای دولتی و غیردولتی و با تأکید بر حداکثر استفاده از استعداد و توان اجرایی بخش خصوصی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط، برنامهریزی نماید. ماده5 ـ پذیرش دانشجو در دورههای مصوب علمی ـ کاربردی برای رفع نیازهای بخش مربوط خواهد بود و در صورت تأیید دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی درصدی از ظرفیت پذیرش میتواند به دانشجویان آزاد اختصاص یابد. ماده6 ـ مؤسسه شخصیت حقوقی مستقل دارد و وابسته به قوه قضائیه است. ماده7ـ مرکز اصلی مؤسسه در تهران قرار دارد. ماده8 ـ ارکان مؤسسه 1ـ هیأت امناء 2ـ شورای مؤسسه 3ـ رئیس مؤسسه. ماده9ـ ترکیب هیأتامناء 1ـ رئیس قوه قضائیه (رئیس هیأت امناء) 2ـ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا نماینده تامالاختیار وی 3ـ وزیر دادگستری 4ـ معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور یا معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور یا نمایندگان تامالاختیار ایشان، حسب مورد 5 ـ معاون آموزش و تحقیقات قوه قضائیه (نایب رئیس هیأت امناء) 6 ـ رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی یا نماینده تامالاختیار وی 7ـ رئیس مؤسسه (دبیر هیأت امناء) 8 ـ حداکثر دو تن از شخصیتهای علمی، فرهنگی و یا اجتماعی کشور که نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت آموزشهای علمی ـ کاربردی داشته باشند. تبصره1 ـ حداقل یک تن از شخصیتهای مذکور در بند (8) باید از اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور باشند. تبصره2ـ اعضای بند (8) با پیشنهاد رئیس هیأت امناء و تأیید رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای مدت چهار سال منصوب میشوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است. ماده10ـ وظایف و اختیارات هیأت امناء 1ـ تدوین و تصویب آئیننامه داخلی هیأت امناء 2ـ تصویب سازمان و تشکیلات اداری مؤسسه براساس ضوابط و مقررات مربوط که پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قابل اجرا خواهد بود. 3ـ تصویب آئیننامه مالی معاملاتی مؤسسه و شیوهنامههای اجرائی آن 4ـ تصویب مقررات استخدامی کارکنان مؤسسه و تعرفه حقوق و دستمزد و مزایای آنان 5 ـ بررسی و تصویب بودجه مؤسسه که توسط رئیس مؤسسه، پس از تأیید شورای مؤسسه پیشنهاد میشود. 6 ـ تصویب بودجه تفصیلی مؤسسه 7ـ تأیید حسابها و ترازنامه سالیانه مؤسسه 8 ـ تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط 9ـ تعیین حسابرس و خزانهدار برای مؤسسه 10ـ ارزیابی گزارش عملکرد مؤسسه که از طرف رئیس مؤسسه ارائه میشود. 11ـ ارسال گزارش عملکرد سالیانه مؤسسه و مراکز آموزش علمی کاربردی بخش مربوط به دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی. ماده11ـ ترکیب شورای مؤسسه 1ـ رئیس مؤسسه 2ـ نماینده رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی 3ـ معاونان مؤسسه 4ـ دو تن از صاحبنظران آموزشهای علمی کاربردی در بخش مربوط 5 ـ دو تن از رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی بخش مربوط. ماده12ـ وظایف و اختیارات شورای مؤسسه 1ـ تصویب آئیننامه داخلی شورا 2ـ بررسی و تصویب امور جاری آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و دانشجویی که از طرف رئیس مؤسسه پیشنهاد میشود. 3ـ بررسی بودجه سالیانه، نیروی انسانی و تجهیزات مؤسسه و تعیین کمبودها و اقدام برای تأمین آنها 4ـ برنامهریزی پذیرش دانشجو در مراکز آموزش علمی ـ کاربردی بخش مربوط براساس امکانات مراکز و نیازسنجی «قوه» 5 ـ بررسی مشکلات آموزشی و پژوهشی مراکز آموزش علمی کاربردی بخش مربوط و ارائه راهحلهای مناسب 6 ـ ارزیابی کلی عملکرد مؤسسه و مراکز آموزش علمی ـ کاربردی بخش مربوط و ارائه آن به هیأت امناء و دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی. ماده13ـ رئیس مؤسسه رئیس مؤسسه که نماینده قانونی مؤسسه در مراجع حقیقی و حقوقی است، از بین دارندگان مدرک دکترا به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه، تأیید رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و حکم رئیس قوه قضائیه به مدت چهار سال منصوب میشود و انتخابات مجدد وی بلامانع است. تبصره ـ پذیرش استعفاء یا عزل رئیس مؤسسه با حکم رئیس قوه قضائیه انجام میپذیرد. ماده14ـ وظایف و اختیارات رئیس مؤسسه 1ـ اتخاذ تدابیر مناسب به منظور تحقق اهداف مؤسسه 2ـ نظارت بر حسن اجرای کلیه ضوابط و مقررات آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجوئی مصوب دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراکز آموزش علمی ـ کاربردی بخش مربوط. 3ـ اجرای مصوبات هیأت امناء، شورای مؤسسه و دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی 4ـ نصب و عزل معاونان و مدیران گروههای آموزشی مؤسسه و رؤسای مراکز آموزش علمی ـ کاربردی وابسته به «قوه» 5 ـ پیشنهاد نمودار سازمانی و تشکیلاتی مؤسسه به شورای مؤسسه 6 ـ پیشنهاد بودجه سالیانه مؤسسه به شورای مؤسسه 7ـ ارائه گزارش کامل عملکرد مؤسسه و مراکز آموزش علمی ـ کاربردی بخش مربوط به شورای مؤسسه و دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی 8 ـ پاسخگوئی در مجامع حقوقی 9ـ اداره سایر امور مؤسسه 10ـ امضای قراردادها، تعهدات و اسناد مالی، اداری و مکاتبات مؤسسه در چارچوب ضوابط و مقررات. ماده15ـ مؤسسه تابع مصوبات و آئیننامههای مالی، معاملاتی و اداری ـ استخدامی ـ تشکیلاتی هیأت امنای مؤسسه است که پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قابل اجرا است. ماده16ـ منابع تأمین مالی مؤسسه 1ـ از محل ردیف خاص در بودجه کل کشور 2ـ از محل اعتبارات «قوه» 3ـ از محل دریافت کمکهای دولتی و غیردولتی و هدایا و سایر درآمدهای اختصاصی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط 4ـ از محل بخشی از شهریه دریافتی توسط مراکز آموزش علمی ـ کاربردی، در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط با تصویب هیأت امناء در راستای توسعه مؤسسه. ماده17ـ پذیرش دانشجو برای مراکز آموزش علمی ـ کاربردی بخش مربوط براساس ضوابط و مقررات مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طریق دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی صورت میگیرد. ماده18ـ نحوه گزینش عمومی داوطلبان عضویت در هیأت علمی و مدرسان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی تابع ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراجع ذیصلاح است. ماده19ـ صلاحیت علمی داوطلبان عضویت در هیأت علمی و مدرسان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی ابتدا در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی بررسی میشود و سپس در صورت تأیید، برای طی مراحل بعدی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام میگردد. تبصره ـ صلاحیت علمی و مهارتی مدرسان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی تابع ضوابط و مقررات هیأت ممیزه دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی است. ماده20ـ اعضای هیأت علمی مراکز آموزش علمی ـ کاربردی از لحاظ وظایف آموزشی و پژوهشی تابع قوانین و مقررات مربوط به اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و آئیننامههای اجرایی آن میباشند. ماده21ـ فعالیت آموزشی مراکز آموزش علمی ـ کاربردی از نظر دورهها و رشتههای تحصیلی با تأیید دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکانپذیر است. ماده22ـ مؤسسه تابع تمامی قوانین، مقررات، ضوابط و آئیننامههای مربوط بهمؤسسات آموزش عالی دولتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و سایر قوانین و مقررات مربوط است. ماده23ـ برنامههای آموزشی و سرفصل دروس که در مراکز آموزش علمی ـ کاربردی ارائه میشوند باید مصوب شورای برنامهریزی آموزشی و درسی علمی ـ کاربردی باشد. ماده24ـ آئیننامههای مربوط به امور آموزشی و امتحانی و انضباطی و شرایط علمی پذیرش دانشجو و مدت دوره تحصیلی و نوع دانشنامهای که به دانشآموختگان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی اعطا میشود طبق ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. ماده25ـ مدرک تحصیلی دانشآموختگان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی براساس ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شیوهنامههای دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی با امضای رئیس مؤسسه و رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی صادر و اعطا میشود. تبصره ـ گواهی موقت دانشآموختگان با امضای مشترک رئیس مؤسسه و معاون ذیربط دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی صادر میگردد. ماده26ـ فضا، امکانات و تجهیزات مؤسسه و همچنین فضا، امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی مراکز آموزش علمی ـ کاربردی بخش مربوط باید مطابق ضوابط دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی باشد. ماده27ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طریق دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی بر کلیه فعالیتهای مؤسسه و مراکز آموزش علمی ـ کاربردی (امور آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اجرایی، مالی و معاملاتی و ...) نظارت مینماید و در صورت احراز تخلف از ضوابط، نسبت به اتخاذ تصمیمات لازم جهت جلوگیری از ادامه فعالیت و یا انحلال مؤسسه اقدام میکند. ماده28ـ انحلال مؤسسه مؤسسه در موارد زیر پس از تصویب نهایی شورای گسترش آموزش عالی منحل میشود: 1ـ به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه 2ـ در صورت تخلف از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و سایر قوانین و مقررات جاری کشور، بنا به تشخیص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. ماده29ـ در صورتی که شورای گسترش آموزش عالی با انحلال مؤسسه موافقت نماید، مؤسسه موظف است اقدامات زیر را انجام دهد: 1ـ تمامی تعهدات مربوط به دانشجویان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی وابسته به«قوه» را تا اتمام دوره تحصیلات آنان به نحو مطلوب و طبق مصوبات و ضوابط مربوط اجرا نماید. 2ـ تمامی امتیازات و اموالی را که از منابع عمومی و دولتی و بانکها و شهرداریها و غیره در اختیار مؤسسه قرار گرفته است مسترد کند یا موافقت صاحبان حق مبنی بر واگذاری امتیازات و اموال مذکور به «قوه» را ارائه دهد. 3ـ تمامی تعهدات خود را در برابر وزارتخانهها، مؤسسات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانکها، شهرداریها، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی (اعم از اعضای هیأت علمی و کارمندان خود) انجام دهد. ماده30ـ پس از احراز اجرای تعهدات مذکور در ماده 29 و حل وفصل امور اداری، مالی، حقوقی و تصویب نهایی انحلال مؤسسه توسط شورای گسترش آموزش عالی، هیأتتصفیهای مرکب از: ـ نماینده حقوقی «قوه» ـ نماینده حقوقی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی ـ رئیس وقت مؤسسه (در غیاب رئیس وقت مؤسسه، یکی از معاونان وقت مؤسسه بنا به تشخیص رئیس قوه قضائیه) تشکیل و با رعایت مقررات قانونی امر تصفیه مؤسسه را بر عهده خواهد داشت. ماده31ـ پس از انجام تعهدات و تعیین تکلیف دیون مؤسسه و اعلام ختم تصفیه توسط هیأت تصفیه، باقیمانده دارایی مؤسسه با رعایت بند 2 ماده 29 اساسنامه به «قوه» منتقل میشود. تبصره ـ هیأت تصفیه موظف است در مورد فوق صورتمجلسی که به امضای کلیه اعضای هیأت میرسد در سه نسخه تنظیم، یک نسخه از آن را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یک نسخه را به «قوه»، و نسخه دیگررا به دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی تسلیم نماید. ماده32ـ مواردی که در این اساسنامه پیشبینی نشده است تابع ضوابط و مقررات مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و سایر مراجع ذیصلاح میباشد. ماده33ـ هرگونه تغییر در مفاد این اساسنامه با تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکانپذیر است. ماده34ـ این اساسنامه در 34 ماده و 9 تبصره به استناد بند 11 جزء (ب) ماده 2 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب 18/5/1383)، در جلسه مورخ 15/11/1390 شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ معتبر است. معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ دکتر حسین نادریمنش
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/37334/اساسنامه-مؤسسه-آموزش-عالی-علمی-ـ-کاربردی-شهید-قدوسی-وابسته-به-قوه-قضائیه/ | ||||||||||||||||||||||||