منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=37780 |
||||||||||||||||||||||||
تصویبنامه درخصوص تعیین بسته اجرایی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری |
||||||||||||||||||||||||
شماره ویژه نامه: 611
یکشنبه،17 شهریور 1392 سال شصت و نه شماره 19956 تصویبنامه درخصوص تعیین بسته اجرایی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری شماره104605/ت48527هـ 10/5/1392 تصویبنامه درخصوص تعیین بسته اجرایی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور هیئت وزیران در جلسه مورخ 6/5/1392 بنا به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تأیید معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور و به استناد ماده (217) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1389 ـ تصویب نمود: بسته اجرایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موضوع ماده (217) قانون یادشده به شرح پیوست که تأییدشده به مهر «دفتر هیئت دولت» است، تعیین میشود. معاون اول رئیسجمهور ـ محمدرضا رحیمی بسته اجرایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (1394 ـ 1390) موضوع ماده 217 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مقدمه: به دلیل نقش مؤثر و مهم آموزش عالی در رشد و توسعه کشور، همواره این نظام در برنامههای توسعه دارای جایگاه ویژه بوده است. مهمترین اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف): ـ توسعه علوم، تحقیقات و فناوری و تقویت روحیه تحقیق و تتبع و ترویج فکر خلاق و ارتقاء فرهنگ علم دوستی، ـ اعتلای موقعیت آموزشی، علمی و فنی کشور، ـ تعمیق و گسترش علوم، معارف، ارزشهای انسانی و اسلامی، ـ تأمین نیروی انسانی متخصص و توسعه منابع انسانی کشور، ـ ارتقـاء سطح دانش و مهارتهای فنی و توسعه و ترویج فرهنگ تفکر علمی در جامعه، ـ حفظ و تحکیم آزادی علمی و استقلال دانشگاهها، مراکز علمی و تحقیقاتی. مأموریتهای اصلی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری(عتف) مندرج در قانون تشکیل آن: ـ ارزیابی جامع عملکرد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری، ـ حمایت از توسعه تحقیقات بنیادی و پژوهشهای مرتبط با فناوریهای نوین براساس اولویتها، ـ اتخاذ تدابیر لازم به منظور افزایش کارآئی و اثربخشی تحقیقات کشور و توسعه تحقیقات کاربردی با همکاری دستگاههای ذیربط، ـ اتخاذ تدابیر لازم در خصوص انتقال فناوری و دانش فنی و برنامهریزی به منظور بومی کردن فناوریهای انتقال یافته به داخل کشور، ـ ایجاد زمینههای مناسب برای عرضه فناوری در داخل و خارج کشور و حمایت از صدور فناوریهای تولیدشده در کشور، ـ تمهید سازوکارهای لازم برای ایجاد همسویی میان فعالیتهای آموزشی، تحقیقاتی و فناوری، ـ تقویت ارتباط دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی با بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، ـ کمک به توسعه پژوهش و فناوری در بخشهای غیردولتی. راهبردها: راهبردهای مرتبط با توسعه آموزش عالی: ـ تربیت نیروی انسانی متعهد، متدین، متخصص و ماهر متناسب با نیازهای کشور، ـ ارتقای شاخصهای کیفی آموزش عالی، ـ حمایتهای هدفمند مادی و معنوی از نخبگان و نوآوران علمی وفناوری، ـ ایجاد و توسعه رشتههای دانشگاهی با بهرهگیری از آخرین دستاوردهای دانش بشری با اولویت نیاز بازار کار، ـ گسترش شایستگی حرفهای. راهبردهای مرتبط با توسعه پژوهش و فناوری: ـ ارتقای کیفیت پژوهشی، ـ ایجاد و گسترش کرسیهای نظریهپردازی، نقد و آزاداندیشی، ـ توسعه علمی، تولیدعلمی و تولید بومی با تأکید بر علوم انسانی، ـ ایجاد بسترهای تعامل با مخاطب وخدماترسانی تحت وب. راهبردهای مرتبط با توسعه فرهنگی: ـ ارتقای کیفی در حوزه دانش و مهارت مبتنی بر تربیت اسلامی، ـ ایجاد و گسترش کرسیهای نظریهپردازی، نقد و آزاداندیشی، ـ توسعه علمی و تولید بومی با تأکید بر علوم انسانی. راهبردهای مرتبط با استقرار نظام جامع ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی: ـ ایجاد ساختار مناسب از سطح کلان تا خرد نظام آموزش عالی به منظور مدیریت و راهبری فعالیتهای ارزیابی و تضمین کیفیت، ـ ارزیابی کیفیت عوامل دروندادی، فرایندی، بروندادی و پیامدی نظام آموزش عالی، آسیبشناسی آن و برنامهریزی در جهت ارتقاء کیفیت، ـ توسعه آموزش و پژوهش در حوزه ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی. سیاستها: سیاستهای مرتبط با توسعه آموزش عالی: ـ بازنگری برنامههای آموزشی و درسی در راستای تولید علم نافع و رفع نیازهای بخشهای مختلف جامعه، ـ متناسبسازی پذیرش دانشجو در راستای نیازهای کشور؛ ـ افزایش توانمندیها و قابلیتهای تخصصی و مهارتی دانشآموختگان، ـ دانش افزایی وتوانمندسازی مستمر اعضای هیأت علمی در ابعاد تخصصی حرفهای و معرفتی در چارچوب برنامههای توسعه علمی و اقتصادی کشور، ـ دستیابی به جایگاه دوم علمی و فناوری در منطقه و تثبیت آن تا پایان برنامه پنجم، ـ ارتقای کمی و کیفی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، ـ توانمندسازی اعضای هیأت علمی و کارکنان، ـ ارتقای منزلت و نگهداشت نخبگان و استعدادهای درخشان، ـ توسعه متوازن مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی با توجه به مطالعات آمایش سرزمین، ـ حمایت از دانشجویان دانشگاههای دولتی، آزاد اسلامی، علمی ـ کاربردی و پیام نور و آموزشکدههای فنی و حرفهای وابسته به وزارت آموزش و پرورش و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی، ـ افزایش دانش ومهارت با نگرش به انجام کار واقعی در محیط، اصلاح هرم تحصیلی نیروی کار و ارتقاء و توانمندسازی سرمایههای انسانی،کاهش فاصله سطح شایستگی نیروی کار کشور با سطح استاندارد جهانی و ایجاد فرصتهای جدید شغلی و حرفهای برای جوانان و ارتقاء جایگاه آموزشهای فنی و حرفهای ـ ارتقاء منزلت، جذب و نگهداشت نخبگان. سیاستهای مرتبط با توسعه پژوهش و فناوری: ـ دستیابی به جایگاه دوم علمی و فناوری در منطقه و تثبیت آن تا پایان برنامه پنجم، ـ رصد وضعیت علمی کشور در مقیاس ملی، منطقهای و بینالمللی، ـ کارآیی مأموریتهای اصلی دانشگاهها در امر آموزش، پژوهش و فناوری، ـ توسعه متوازن مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی با توجه به مطالعات آمایش سرزمین، ـ توسعه قطبهای علمی، ـ گسترش ارتباطات علمی با مراکز و نهادهای آموزشی و تحقیقاتی معتبر بینالمللی، ـ توسعه، انتشار وانتقال علم و فناوری، ـ تبدیل دانش فنی به محصول قابل ارایه به بازار کار و مشتری مداری در عرصه فضای مجازی. سیاستهای مرتبط با توسعه فرهنگی: ـ تقویت ابعاد معنوی، بصیرت افزایی، خودباوری و تعلق ملی در بین دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان، ـ نهادینه کردن تجارب علمی و عملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی فرهنگی دانشجویی، ـ تشکیل کرسیهای نظریهپردازی در دانشگاهها ـ تفکر تولیدی و دانش بنیان مبتنی بر ارزشهای بومی در حوزه علوم انسانی. سیاستهای مرتبط با استقرار نظام جامع ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی: ـ مدیریت و سازماندهی ارزیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در سطح کلان نظام آموزش عالی و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، ـ بکارگیری نتایج فعالیتهای ارزیابی در برنامهریزی توسعه و بهبود کیفیت، ـ انجام فعالیتهای آموزشی در حوزه تضمین کیفیت، ـ ایجاد رشتههای دانشگاهی مرتبط جهت تأمین نیروی کارشناسی و تحقیقی لازم، ـ انجام و حمایت از انجام فعالیتهای پژوهشی در زمینه تضمین کیفیت. اهم سیاستها و مواد قانونی مندرج در قانون برنامه پنجم مرتبط با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: ـ تحول بنیادین در آموزش عالی به ویژه در رشتههای علوم انسانی، ـ تحقق جنبش نرمافزاری و تعمیق مبانی اعتقادی، ارزشهای اسلامی و اخلاق حرفهای، ـ ارتقاء کیفی در حوزه دانش و تربیت اسلامی، ـ بازنگری متون، محتوا و برنامههای آموزشی و درسی دانشگاهی مبتنی بر آموزهها وارزشهای دینی و هویت اسلامی ـ ایرانی و انقلابی، ـ تدوین و ارتقاء شاخصهای کیفی، ـ گسترش کرسیهای نظریهپردازی، نقد و آزاداندیشی، توسعه قطبهای علمی، تولید علم بومی با تأکید بر علوم انسانی، ـ استقرار نظام جامع نظارت و ارزیابی و رتبهبندی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، ـ ایجاد ظرفیت لازم برای افزایش درصد پذیرفتهشدگان دورههای تحصیلات تکمیلی آموزش عالی، ـ برنامهریزی برای تأمین هیأت علمی مورد نیاز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، ـ گسترش ارتباطات علمی با مراکز و نهادهای آموزشی و تحقیقاتی معتبر بینالمللی، ـ تدوین و اجرای طرح نیازسنجی آموزش عالی و پژوهشی، ـ استقرار نظام یکپارچه پایش و ارزیابی علم و فناوری کشور، ـ گسترش حمایتهای هدفمند مادی و معنوی از نخبگان و نوآوران علمی و فناوری. به منظور اجرایی کردن اهداف مندرج در سند چشمانداز، اهداف، راهبردها، سیاستها و قانون برنامه پنجم، بسته اجرایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شامل چهار بسته اجرایی فرعی میباشد که عبارتند از: 1ـ توسعه آموزش عالی 2ـ توسعه پژوهش و فناوری 3ـ توسعه فرهنگی 4ـ ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی برنامههای عملیاتی ذیل هریک از بستههای اجرایی فرعی در جداول پیوست آمده است.
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/37780/تصویبنامه-درخصوص-تعیین-بسته-اجرایی-وزارت-علوم،تحقیقات-و-فناوری/ | ||||||||||||||||||||||||